Greenwashing: de misleidende marketingpraktijk die de planeet en onze portemonnee schaadt - The Sustainable Company
De laatste jaren is de term “greenwashing” steeds populairder geworden in discussies over duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Maar wat is greenwashing precies en hoe kunnen we het herkennen?
Het probleem
Greenwashing verwijst naar de praktijk van valse of overdreven beweringen over de milieuvoordelen van een product, dienst of bedrijf. Het is een marketingstrategie die inspeelt op de groeiende bezorgdheid van consumenten over het milieu door producten milieuvriendelijker te doen lijken dan ze in werkelijkheid zijn.
Een veel voorkomende manier waarop bedrijven greenwash toepassen is door vage of nietszeggende termen te gebruiken, zoals “natuurlijk” of “milieuvriendelijk”, die eigenlijk geen specifieke milieuvoordelen bieden. Andere tactieken zijn het benadrukken van een enkel positief aspect van een product terwijl de algemene gevolgen voor het milieu worden genegeerd, het gebruik van afbeeldingen van de natuur of groene bladeren op verpakkingen en het creëren van valse milieucertificaten of labels.
Greenwashing kan in elke bedrijfstak voorkomen, maar het komt vooral voor in sectoren als mode, cosmetica en schoonmaakproducten, waar veel chemicaliën en natuurlijke hulpbronnen worden gebruikt. Uit een recent onderzoek van de Noorse Consumentenautoriteit bleek dat 42% van de groene claims van modemerken misleidend of ongefundeerd waren.
De oplossing
Om greenwashing te voorkomen, moeten bedrijven transparant zijn over hun milieupraktijken en duidelijke en specifieke informatie verstrekken over de milieuvoordelen van hun producten of diensten. Zij moeten er ook voor zorgen dat hun milieuclaims worden ondersteund door geloofwaardige certificeringen van derden. Voorbeelden hiervan zijn de EU-milieukeur, de Cradle to Cradle certificering en de EPD.
Als consumenten kunnen we ook ons steentje bijdragen om greenwashing tegen te gaan door goed geïnformeerd en kritisch te winkelen. We kunnen zoeken naar specifieke milieucertificaten en -keurmerken, zelf onderzoek doen naar de milieueffecten van een product en bedrijven steunen die transparant en open zijn over hun milieupraktijken.
Al met al, greenwashing is een wijdverbreid probleem dat de planeet en de consumenten schaadt. Door waakzaam, geïnformeerd en veeleisend te zijn, kunnen we helpen om greenwashing te verminderen en echte duurzaamheid in alle sectoren te bevorderen.
Wil jij als bedrijf een eerlijke en kritische analyse van jouw product, dienst of een proces. Ga het gesprek met ons aan en wij helpen je verder.